De distributieriem vraagt nadrukkelijk uw aandacht!

12 oktober 2020

Als autobezitter sta je er eigenlijk nooit zo bij stil hoe vernuftig de techniek in elkaar zit. Onder de motorkap voltrekt zich feitelijk een klein wonder waardoor de auto precies doet wat je als bestuurder wilt. In de aandrijving van de motor speelt de distributieriem een cruciale rol. Vakgarage De Jonge wil van u zeker geen automonteur maken, maar het is wel handig om te weten waarom juist dit vitale onderdeel zo nadrukkelijk uw aandacht verdient.

Levensader onder de motorkap

De distributieriem zit verscholen achter een kunststof behuizing en is daardoor volledig aan het oog onttrokken. De rubberen riem is voorzien van vertanding die precies in de uitsparingen in de aandrijfwielen van de motoraandrijving vallen. Deze aandrijfriem zorgt er dus voor dat de motoronderdelen als een harmonieus geheel hun werk doen. Het is een soort van kransslagader binnen het kloppend hart van de motortechniek. Breekt de distributieriem, dan stopt de motor abrupt en meestal is de schade binnenin de motor aanzienlijk.

Tijdig vervangen is noodzaak

Om het hele verhaal niet te technisch en ingewikkeld te maken komt het erop neer dat autofabrikanten voor het vervangen van de distributieriem duidelijke richtlijnen hebben opgesteld. In de onderhoudsinterval van de fabriek wordt aangegeven dat je de distributieriem bijvoorbeeld om de 60.000 km of om de 3 jaar moet laten vervangen. De rubberen riem slijt namelijk niet alleen van het continu op hoge toeren ronddraaien van de motoraandrijving, maar ook door uitdroging van het rubber kunnen scheurtjes ontstaan die op den duur tot een breuk leiden.

Kostenindicatie vooraf

Met het tijdig en preventief vervangen van de distributieriem voorkom je dus veel narigheid en hoge kosten. Vaak combineren wij deze klus met een grote onderhoudsbeurt. Bij Vakgarage De Jonge kijken we bij het vervangen van de distributieriem ook gelijk naar de andere vitale onderdelen die achter het distributiedeksel schuilgaan, zoals de lagers van de spanrollen, de conditie van de waterpomp en eventuele lekkage bij de oliekeringen. Meestal vervangt men tegelijk met de distributieriem ook de multiriem (wat vroeger de v-snaar was) die de dynamo aandrijft. Vergeet gerust al deze termen, maar onthoud dat onze monteurs ervoor zorgen dat uw auto er weer voor een hele tijd tegen kan als dit onderhoud heeft plaatsgevonden. Zoals u van Vakgarage De Jonge gewend bent zetten wij vooraf natuurlijk netjes alle kosten voor u op een rijtje. Zo wordt u achteraf nooit onaangenaam verrast door onderhoudskosten waar u niet op gerekend had.